بیزوب

بیزوب

Bizweb
بیزوب

بیزوب

Bizweb

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی - بیش فعالی

چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی - بیش فعالی

چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی – بیش فعالی

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی - بیش فعالی

چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی – بیش فعالی
چارچوب مبانی نظری
فصل دوم تحقیق
 اختلال کم توجهی
بیش فعالی
چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق
 اختلال کم توجهی  بیش فعالی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 67 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 53صفحه
نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

 

اختلال کم توجهی – بیش فعالی1 ، الگوی کاهش توجه پایدار ویا بیش فعالی ورفتارهای تکانشی2 است که شدیدتر وشایع تر از آن است که معمولا" در کودکان و نوجوانان با سطح رشد مشابه دیده میشوند .درگذشته تصور میشد که بیش فعالی علامت مختل کننده اصلی دراین اختلال است ،اما امروز ه عموم صاحبنظران معتقدند که بیش فعالی اغلب ثانویه به ضعف کنترل تکانه است . امروزه در برای مطرح کردن  تشخیص باید برخی از علایم بیش فعالی از سن 7 سالگی ظاهر شوند ، هرچند در بسیاری از کودکان ADHD در سن بالای 7 سالگی تشخیص داده می شود.یعنی زمانی که رفتارهای آنها سبب بروز مشکلاتی در مدرسه وسایر مکانهاشده است . برای تائید تشخیص ADHD ، تخریب ناشی از بی توجهی و با بیش فعالی / تکانشگری بایستی دست کم در دوزمینه و موقعیت قابل مشاهده بوده ودرکارکرداجتماعی ، تحصیلی ، یا فعالیتهای خارج درسی متناسب با رشد کودک تداخل کند ( کاپلان و سادوک ، 2007 ) .

این اختلال سالها در منابع علمی با انواعی از اصطلاحات توصیف شده است. در اوایل سال 1900 کودکان تکانشگر مهار گسیخته وبیش فعال ( که بسیاری از آنان دچار آسیب های عصبی ناشی از آنسفالیت  بودند ) تحت عنوان سندرم بیش فعالی طبقه بندی میشدند .  شایع ترین علائم این بیماری بی توجهی ، حواس پرتی ، تحرک وفعالیت فیزیکی زیاد وانجام اعمال ورفتار بدون فکر واندیشه میباشد (آرنز.ام. رایدر، 2009 ).

این اختلال سالها در منابع علمی با انواعی از اصطلاحات توصیف شده است. در اوایل سال 1900 کودکان تکانشگر مهار گسیخته وبیش فعال ( که بسیاری از آنان دچار آسیب های عصبی ناشی از آنسفالیت  بودند ) تحت عنوان سندرم بیش فعالی طبقه بندی میشدند .  شایع ترین علائم این بیماری بی توجهی ، حواس پرتی ، تحرک وفعالیت فیزیکی زیاد وانجام اعمال ورفتار بدون فکر واندیشه میباشد (آرنز.ام. رایدر، 2009 ).

______________________________

1..Attention deficit Hyper Acctivity Disorder 2.Impulsivity Behaviour 3.ADHD-IA      2. .ADHD – III    3. ADHD-C

 

28

اختلال رشدی فراخنای توجه ، تکانشری و یا بیش فعالی و نیز رفتارهای قاعده مند است که در آن این کمبودها به طور قابل ملاحظه ای نامتناسب با سن عقلی کودک است شروع آن دردوران کودکی است نشانه ها به طور قابل ملاحظه ای نافذ و موقعیتی هستند معمولا در طول زمان مزمن یا پایدارند ونتیجه مستقیم تاخیرشدید زبان، ناشنوایی ،نابینایی، اوتیسم یا روان پریشی دوران کودکی نیستند ( باراباس .ا & باراباس .ام2 ،1996 ).

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اختلال کم توجهی - بیش فعالی

دانلود بررسی اثرات شرایط محیطی (فشار ، دما ، رطوبت) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات

بررسی اثرات شرایط محیطی (فشار ، دما ، رطوبت) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات

مقاله بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات در 71 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود بررسی اثرات شرایط محیطی (فشار ، دما ، رطوبت) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات

مقاله بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات
معرفی تجهیزات نیروگاه بخار
سیستم های مرتبط با دیگ بخار
سیستم کنترل آب تغزیه
بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار
تاثیرات شرایط محیطی روی طراحی تجهیزات
اثرات شرایط محیطی بر عملکرد توربین
دانلود تحقیق
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71

مقاله بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات در 71 صفحه word  قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

چکیده

شرایط جغرافیای و آب و هوایی در ایران که متاسفانه بیشتر کویر و گرم می باشد کمک می نماید که درصد مصرف داخلی واحدهای بهره برداری شده در ایران از حد بالایی برخوردار باشد بر  این اساس جای زیادی برای کاهش مصارف داخلی واحدهای در حال کار برای پرسنل بهره برداری نیروگاههای بخاری جزء توجه به تغییرات دمای هوای محیط و دیگر شرایط محیطی و نیز میزان بار واحد باقی نمی ماند که به عنوان مثال در نیروگاه کازرون با توجه به راه اندازی واحدها و میزان مصارف کم واحد ها روش مورد عمل در نیروگاه کازرون توجه به دمای محیط و استفاده حداقل از فن های خنک کن روغن و ‌آب می باشد و در نیروگاه تبریز اقدامات نیروگاه جهت کاهش مصارف داخلی و کاهش تلفات حرارتی و الکتریکی بصورت برنامه ریزی جهت خارج نمودن فن های برج با توجه به دمای آب خنک کن و تغییرات دمای هوای محیط و کاهش نسبی مصارف الکتریکی می باشد . این پروژه از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول به معرفی تجهیزات نیروگاه بخار می پردازیم و در فصل دوم به بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد نیروگاه بخار و در فصل سوم نیز نتیجه گیری از پروژه و ارائه پیشنهادات و راه حلهایی جهت کاهش مصارف داخلی نیروگاه با توجه به فاکتور شرایط محیطی می پردازد .

1 ـ 1 ـ مقدمه

نیروگاههای بخاری یکی از مهمترین نیروگاههای حرارتی می باشد که در اکثر کشورها ، از جمله ایران سهم بسیار زیادی را در تولید انرژی الکتریکی بر عهده دارد به طوری که سهم تولید این نیروگاهها بیش از 70% کل تولید انرژی کشورمان ( در سال 1375 ) می باشد . از مهمترین این نیروگاهها در کشورمان می توان به نیروگاههای شهید محمد منتظری اصفهان ، رامین اهواز ، اسلام آباد اطفهان ، طوس مشهد ، بعثت تهران ، شهید منتظر قائم کرج ، تبریز ، بیستون ، کرمانشاه ، مفتح همدان و بندرعباس اشاره نمود ، مشخصات این نیروگاهها به همراه دیگر نیروگاهها بخاری کشورمان را می توان در جدول ( 1 ـ 1 ) مشاهده نمود . در این نیروگاهها از منابع انرژی فسیلی از قبیل نفت ، گاز طبیعی ، مازوت و غیره استفاده می شود ، به این ترتیب که از این سوختها جهت تبدیل به انرژی حرارتی استفاده شده و سپس این انرژی به انرژی مکانیکی ، و در مرحله بعد به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد به عبارت دیگر در این نیروگاهها سه نوع تبدیل انرژی صورت می گیرد اولین نوع تبدیل انرژی شیمیایی ( انرژی نهفته در سوخت ) به انرژی حرارتی است که این تحول در وسیله ای بنام دیگر بخار صورت می گیرد این تبدیل انرژی باعث می شود که آب ورودی به دیگر بخار تبدیل به بخار با دمای زیاد شود دومین نوع ، تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی است که این تحول در توربین نیروگاه صورت می گیرد و انرژی مکانیکی است که این تحول در توربین نیروگاه صورت می گیرد و انرژی حرارتی نهفته در بخار وردی به توربین تبدیل به انری مکانیکی چرخشی محور توربین می شود . سومین و آخرین نوع از تبدیل انرژی در نیروگاههای بخاری ، تبدیل انرژی مکانکی موتور به انرژی الکتریکی می باشد که این تحول در ژنراتور نیروگاهها صورت می گیرد در نهایت انرژی الکتریکی توسط خطوط انتقال به مصرف کنندگان منتقل می شود در این فصل برآنیم تا تجهیزات اصلی یک نیروگاه از قبیل توربین ، دیگ بخار ، کندانسور و پمپ تغذیه ، به طور مجزا تجهیزات اصلی و جانبی این نیروگاههای مطرح می شود .

 

فهرست مطالب

 چکیده

 فصل اول : معرفی تجهیزات نیروگاه بخاری

 1 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 2 ـ دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن

 1 ـ 2 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 2 ـ 2 ـ اکونومایزر

 1 ـ 2 ـ 3 ـ درام

 1 ـ 2 ـ 4 ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق یا اوپراتور

 1 ـ 2 ـ 5 ـ سوپر هیترها

 1 ـ 2 ـ 6 ـ دی سوپر هیتر ها یا اتمپراتورها

 1 ـ 2 ـ 7 ـ ری هیترها

 1 ـ 2 ـ 8 ـ جنس لوله های بویار

 1 ـ 2 ـ 8 ـ 1 ـ ساختار میکروسکوپی فولادها

 1 ـ 2 ـ 8 ـ 2 ـ اورهیت شدن لوله های بویلر

 1 ـ 2 ـ 8 ـ 3 ـ تغییرات ساختار فولاد در تحت اورهیت

 1 ـ 2 ـ 8 ـ 4 ـ اتفاقات اورهیت در نیروگاهها

 1 ـ 2 ـ 8 ـ 5 ـ بحث و نتیجه گیری

 1 ـ 3 ـ گرمکن های آب تغذیه

 1 ـ 4 ـ کوره یا محفظه حتراق

 1 ـ 4 ـ 1 ـ ساختمان مشعلها و روشن پودر کردن سوخت در آنها

 1 ـ 5 ـ تجهیزات جانبی دیگ بخار

 1 ـ 5 ـ 1 ـ گرمکن های هوا

 1 ـ 5 ـ 2 ـ دریچه های کنترل هوا یا دمپرها

 1 ـ 5 ـ 3 ـ دودکش

 1 ـ 6 ـ فنهای نیروگاه

 1 ـ 7 ـ والوها

 1 ـ 8 ـ سیستمهای مرتبط با دیگ بخار

 1 ـ 8 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 8 ـ 2 ـ سیستم کنترل آب تغذیه

 1 ـ 8 ـ 3 ـ سیستم کنترل درجه حرارت بخار

 1 ـ 8 ـ 4 ـ کنترل فشار بخار

 1 ـ 8 ـ 5 ـ کنترل سیستم احتراق

 1 ـ 8 ـ 5 ـ 1 ـ کنترل هوای مشعل

 1 ـ 8 ـ 5 ـ 2 ـ کنترل سوخت مشعل

 1 ـ 8 ـ 5 ـ 3 ـ کنترل فشار محفظه احتراق

 1 ـ 9 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 9 ـ 2 ـ اصول کار و وظایف کندانسور

 1 ـ 9 ـ 3 ـ اثرات وجود هوا در کندانسور

 1 ـ 9 ـ 4 ـ انواع کندانسور از نظر خنک سازی بخار

 1 ـ 9 ـ 5 ـ وسایل حفاظتی کندانسور

 1 ـ 9 ـ 6 ـ تمیز کردن کندانسور

 1 ـ 10 ـ سیستمهای آب گردشی خنک کننده کندانسور

 1 ـ 10 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 10 ـ 2 ـ انواع سیستمهای خنک کن

 1 ـ 10 ـ 3 ـ سیستم یکبارگذر

 1 ـ 10 ـ 4 ـ سیستم چرخشی

 1 ـ 10 ـ 5 ـ سیستم ترکیبی

 1 ـ 11 ـ توربین بخار و انواع طبقه بندی آن

 1 ـ 11 ـ 1 ـ مقدمه

 1 ـ 11 ـ 2 ـ طبقه بندی توربین بخار

 فصل دوم : بررسی اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد نیروگاههای بخار

 2 ـ 1 ـ اثر کمیت های ترمودینامیکی ( فشار و دما ) بروی بازده سیکل نیروگاه

 2 ـ 2 ـ 1 ـ وظیفه اصلی چگالنده

 2 ـ 2 ـ 2 ـ سیستم آب گردشی نیروگاه

 2 ـ 2 ـ 3 ـ عوامل موثر بر برج خنک کن نیروگاه

 2 ـ 2 ـ 4 ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور

 2 ـ 3 ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد لوبلیر نیروگاه

 2 ـ 3 ـ 2 ـ اثرات فشار و دمای محیط بر روی عملکرد بویلر

 2 ـ 4 ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر عملکرد نیروگاه بخاری ( تبریز )

 2 ـ 4 ـ 1 ـ تاثیر درجه حرارت محیط در مصرف داخلی

 2 ـ 4 ـ 2 ـ تاثیر درجه حرات محیط در مصرف آب نیروگاه

 نتیجه گیری

 2 ـ 4 ـ 3 ـ تاثیر درجه حرارت کم محیط در بهینه سازی مصرف داخلی نیروگاه تبریز

 2 ـ 4 ـ 4 ـ تاثیر درجه حرات در افزایش تلفات و کاهش عمر الکتروموتورهای سوخت

 2 ـ 5 ـ بررسی علل خوردگی لوله های کندانسور واحد یک نیروگاه تبریز

 2 ـ 5 ـ 1 ـ شرایط کاری و مشخصات فنی لوله های کندانسور

 2 ـ 5 ـ 2 ـ وضعیت ظاهری نمونه لوله

 2 ـ 5 ـ 3 ـ نتایج آزمایشات

 2 ـ 5 ـ 4 ـ فرم مقطع سوراخ

 2 ـ 5 ـ 5 ـ بررسی زیر ساختار لوله

 2 ـ 5 ـ 6 ـ علل خوردگی و سوراخ شدن نمونه مورد آزمایش

 2 ـ 5 ـ 7 ـ پیشنهادات

 2 ـ 6 ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر عملکرد نیروگاه بندرعباس

 2 ـ 6 ـ 1 ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد بویلر و تاثیر آن بر طراحی بویلر

 2 ـ 6 ـ 2 ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد توربین

 2 ـ 6 ـ 3 ـ اثرات شرایط محیطی بر ژنراتور

 2 ـ 6 ـ 4 ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور

 2 ـ 7 ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان

 2 ـ 7 ـ 1 ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد بویلر

 2 ـ 7 ـ 2 ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد کندانسور

 فصل سوم

 نتیجه گیری

 مراجع

دانلود بررسی اثرات شرایط محیطی (فشار ، دما ، رطوبت) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات

دانلود پاورپوینت مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی

AEFI Advers event following immunization دانلود پاورپوینت مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی

AEFI Advers event following immunization دانلود پاورپوینت مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی

دانلود AEFI Advers event following immunization دانلود پاورپوینت مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی

AEFI Advers event following immunization دانلود پاورپوینت  مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 165 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

این پاورپوینت به صورت کامل مبحث AEFI Advers event following immunization   مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی توضیح داده شده است و قابل ارائه در هر سمیناری می باشد

تعداد 64 اسلاید

برخی از عناوین موجود در این پاورپوینت

•پیشگفتار
•مقدمه
هدف ایمنسازی، حفاظت فرد و جامعه
تعریف AEFI
طبقه بندی AEFI
1-  واکنش مربوط به واکسن
          Vaccine Reaction
1-1-     واکنشهای عادی ، خفیف واکسن
واکنشهای موضعی Local Reaction
واکنشهای عمومی Systemic reaction
 
2-1 واکنشهای نادر و شدید واکسن
جدول شماره یک : عوارض خفیف و شایع واکسن
جدول شماره 2 : واکنش, فاصله تزریق ومیزان بروز واکنشها
2-      خطای برنامه Programme Error
خطاهای برنامه که منجربه عوارض نامطلوب بعد از ایمنسازی می شود.
جهت جلوگیری از خطای برنامه :
3- اتفاقات همزمان Coindental
واکنش تزریق Injection Reaction
عوارض نامطلوب در طی Mass Campaing
لیست عوارض نامطلوب ایمنسازی که باید گزارش شوند .
اهداف مراقبت بعد از ایمنسازی
مشکلات شایع در بسیج ها :
موانع گزارش دهی کارکنان سطوح محیطی
ازبین بردن موانع گزارش دهی
گامهای انجام بررسی یک AEFI
تست آزمایشگاهی موارد AEFI که باید بررسی شوند با توجه به روند کارپیشنهادی
گزارش ماهانه عوارض جانبی ناشی از واکسن :
اقدامات اولیه درمانی :
ارزیابی علت و معلولی ، با پرسش تعدادی ازسئوالات ذیل انجام می شود
و مطالعه چندین مورد

دانلود AEFI Advers event following immunization دانلود پاورپوینت مراقبت پی آمدهای نامطلوب ایمنسازی

دانلود جزوه میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)

جزوه میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)

جزوه ای کامل،کم حجم و مناسب برای کنکور دکتری صنایع غذایی

دانلود جزوه میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)

میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل pdf
حجم فایل 2246 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

جزوه ای کامل،کم حجم و مناسب برای کنکور دکتری صنایع غذایی

دانلود جزوه میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مهارت یادگیری الکترونیکی

چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مهارت یادگیری الکترونیکی

چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مهارت یادگیری الکترونیکی

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مهارت یادگیری الکترونیکی

چارچوب نظری
 پیشینه تحقیق
 مهارت
 یادگیری الکترونیکی
دسته بندی حقوق
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 48

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مهارت یادگیری الکترونیکی

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات

   فناوری اطلاعات و ارتباطات واژه‌ای است که در سال 1970 پدید آمد و برگیرنده دو موضوع محاسبات ریاضی و ارتباطات منطقی اعداد بود. مفاهیم مختلفی با برخوردهای متفاوتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتست از، فناوری که سیستمهای پردازش اطلاعات بازرگانی و اداری و غیره را در بردارد. کامپیوترها و شبکه های ارتباطی و معلومات خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات اجزای فناوری اطلاعات می‌باشند(فلاح و عطارنیا،173:1392).

   فناوری اطلاعات و ارتباطات زیربنای حرکت جوامع و نسل آینده در اغلب زمینه‌هاست و به عنوان بستر و ابزاری مهم برای رشد و توسعه به شمار می‌رود. عمق تأثیرات این  فناوری به گونه‌ای است که نادیده گرفتن آن منجر به از دست دادن جایگاه جهانی در عرصه‌های جدید خواهد شد(اخوان و مسعودی ندوشن،1384). این فناوری‌ها واسطه‌ای هستند که امکان بیان طیف گسترده‌ای از اطلاعات، اندیشه‌ها، مفاهیم و پیام‌ها را فراهم می‌کند و تبحر در فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنی توانایی به کارگیری مؤثر آن می‌باشد. تبحر در آن شخص را قادر می‌سازد که انواع مختلف کارها را انجام دهد و برای انجام هر کار راه‌های مختلفی را بیابد(خسروی،1386).

   کلارک[1]، وسایل و امکانات ارتباط رسانه‌ای و فناوری را در مباحث آموزشی حتمی و اجتناب ناپذیر می‌داند. اما باید توجه کرد که میزان استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات به نگرش کاربران نسبت به این ابزار بستگی دارد و هرچه نگرش آنها مثبت باشد، استفاده از این آموزش‌ها بهبود خواهد یافت(کلارک،1994). با توجه به اینکه فناوری‌های ارتباطات در تعلیم و تربیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند تا تعامل میان تمامی شرکت کنندگان در فعالیت‌های آموزشی را توسعه دهند، بنابراین تعامل جزئی ضروری در فرآیند آموزشی محسوب می‌شود. از نظر واگنر [2] تعامل وقایع دوسویه‌ای است که حداقل به دو شی و به دو عمل نیاز دارد. تعامل زمانی اتفاق می‌افتد که این اشیاء و وقایع به صورت متقابل یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. تعامل امکان انجام دادن کارها و وظایف گوناگون در فعالیت‌های آموزشی را فراهم می‌کند(اندرسون و الومی ،81:1385).

 

تعامل در آموزش از راه دور

    مور[3]، سه نوع تعامل را در آموزش از راه دور توصیف کرده است که این سه شکل شامل: تعامل میان دانشجو و اساتید، تعامل میان دانشجویان با همدیگر و تعامل میان دانشجویان با محتوا می‌باشد. اما تعامل در یادگیری می‌تواند از اینها نیز فراتر باشد که به شش دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با محتوا، تعامل دانشجو با دانشجو، تعامل استاد با محتوا، تعامل استاد با استاد و تعامل محتوا با محتوا (ابراهیم زاده، زندی، علی‌پور، زارع، یزدانی، 1389). برای نشان دادن راه‌های گوناگون پشتیبانی شبکه از تعامل آموزشی شش رابطه تعاملی ممکن در بین سه عنصر اصلی محیط آموزش رسمی دانشجویان، اساتید و محتوا ارائه می‌شود:

 تعامل استاد دانشجو

   در یادگیری الکترونیکی تعامل دانشجو با استاد، به روش و شکل‌های گوناگون از جمله: ارتباطات غیرهمزمان و همزمان متنی، یا با استفاده از محتوای شنیداری و دیداری امکان‌پذیر می‌شود. تعامل بین دانشجویان و اساتید در حیطه‌های آموزشی، شناختی و اجتماعی محیط یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته می‌شود.

 تعامل دانشجو دانشجو

   برخی از دانشجویان فعالانه قالب‌های آموزش از راه دور، مانند یادگیری الکترونیکی را انتخاب می‌کنند و این به آنها اجازه می‌دهد تا ضمن مطالعه‌ای مستقل به ارتباط فشرده و محدودیت‌های زمانی که در قالب‌های تنظیم شده زمانی و تعاملی آموزش وجود دارد، وابسته نباشند.

 تعامل دانشجو محتوا

   بخش اعظم وقت دانشجو در تمامی قالب‌های آموزش صرف تعامل با محتوای آموزشی می‌گردد. در آموزش سنتی کلاس درس به معنای مطالعه متون و منابع کتابخانه‌ای است. در محیط یادگیری الکترونیکی، محتوا می‌تواند به صورت متن بر روی کاغذ یا صفحه نمایش ارائه و خوانده شود، اما محتوا غالباً با گستره‌ای غنی از آموزش‌هایی به کمک رایانه، شبیه سازی‌ها، جهان‌های خرد[4]، ابزار تولید نمایش[5] و بازنمایی تکمیل می‌شود.

 تعامل استاد محتوا 

   تعامل استاد با محتوی در یادگیری الکترونیکی، بر تولید و تعیین فعالیت‌های یادگیری به وسیله اساتید تمرکز دارد و به آنان این امکان را می‌دهد که بطور مداوم بر فعالیت‌ها و منابع محتوایی که برای یادگیری دانشجویان تولید شده است، نظارت داشته باشند و آنها را روزآمد کنند.



[1]. R. Clark

[2]. Wagner

[3]. Moore

[4]. Micro worlds

[5]. Presentation

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مهارت یادگیری الکترونیکی